Jiayuguan

29 juni 2018 - Wulumuqi Shi, China

Het was vroeg opstaan om op de kamer een ontbijt te eten met een bak koffie.  Tijdens de taxi rit naar het station zagen we een mooi gedeelte van de stad, oude tempels tegen de berg aan, een brug die door de Duitsers was gebouwd werd ons verteld door de gids.  Als we meer tijd hadden waren we daar zeker heen geweest. We hadden dit niet eerder gezien aangezien we met de nachttrein op een ander station waren aangekomen, we gaan nu met de hogere snelheidstrein  (maximaal 200km/u). Vandaag een korte rit 4 1/2 uur.  Het uitzicht wordt veel tunnels en open vlakte, was vergeten dat de vlakte wel op hoogte is, het steigen en dalen deden we in tunnels, sommige tunnels duurde bijna 20 minuten, en dat met een snelheid van net onder de 200 km/uur het nadeel van veel hoogteverschillen is dat je oren ploppen, vandaag werd je er gek van. En op sommige stukken was hoogtevrees ook niet handig.
We komen aan op een klein station net buiten de stad, de rit ging over brede wegen waar haast niemand reed. De woningen waren voornamelijk laagbouw, je merkt dat deze stad anders was.
Het hotel was modern, we merkten direct dat er weinig personeel was wat Engels sprak, 1 meisjes van de bediening, onze redding.
De bedden zijn simpel te omschrijven: een plank met dekens, net zoals sommige treinen echter dit bed bewoog niet.
Je heb een computer op de kamer, Windows XP, ze bestaan nog.
Voor de rest een prima hotel, even kijken wat er allemaal te doen is.  2 grote supermarkten, diverse restaurants.
Na alles verkend te hebben was het tijd voor eten, we kozen het hotel, en ja hoor het personeel zag ons richting restaurant lopen en de meid die Engels sprak werd geroepen.
Eten was lekker en voor herhaling vatbaar.
Linda had een boekje gevonden met attracties.  We kregen het idee om in de ochtend naar de west gate van de Chinese muur. In de middag later te bepalen leek ons een iedee.
Eerst maar een biertje en slapen op de plank.
Ontbijt was uitgebreid als je van Chinees hou, brood was er weinig maar genoeg.
Het hotel regelde een privé taxi die ons naar de gate zou brengen en daar op ons bleef wachten. Het was een attractie maar ach ja ik heb op de muur gestaan.
Paar musea bekeken bij de muur en terug naar het hotel.
Even lunchen en we kregen een tip van de dame die Engels sprak.  Hand uit steken voor een taxi en dan plaatje uit het boekje laten zien. Ik wist niet dat je zo zo makkelijk overal kon komen.  Een taxi kosten niet veel 80 cent voor de eerste 5 km inclusief start tarief daarna 10 cent per km. Even naar de mall, daarna naar een monumenten met een park. Heerlijk op het terras gezeten.  Terug naar hotel, avond eten de Engelse dame laten kiezen, de bussen met Chinese gingen voor het buffet, de kaart was lekker en diverse. Een biertje en dan kijken in het park naast het hotel, 3 dansgroep die bezig waren met oefeningen, iedereen mag meedoen. Kinderen en honden spelen in de fontein. Wat een stad, gewoon genieten.
Wakker worden met pijn, is dan iets minder erg.
We hadden de middag trein, even boodschappen doen, dinner zou in de trein zijn.
Voor lunch kozen we fastfood leek ons een  lekker, dan maar die kant op met de taxi.

Conclusie:
Jiayuguan is een afwijkende stad maar zeker de moeite als je 2 nachten over heb.