Tulufan

29 juni 2018 - Wulumuqi Shi, China

We hadden niet in de gaten dat de taxichauffeur er al was. De rit naar het stadion was snel gedaan, er was niemand op de weg.  En jawel een groot treinstation, er stopte 1 trein per uur, dit was niet te zien aan de beveiliging en de grote van de wachtruimte.
Een D trein met kaartjes 1e klas. Wat kan een mens daar gewend aan raken. Binnen 30 minuten verlieten we de stad in ruil voor de woestijn, toen we hier aankwamen zitten we er nog in. Best een grote zandbak, als je in 5 uur rijden met 200km/u er nog niet uit ben.
Onderweg zagen we de temperatuur oplopen naar 40 graden, en gelukkig hadden we in de 5 uur een paar stops, niet veel maar toch. Met roken had je het gevoel dat je in de sauna stond.
Elitetroepen van de politie deden een controle op legitimatie bewijs, ze controleren de afwijkende reizigers.  Ze vroegen of ze foto's mogen maken van jou je visa en je ID, maar wat gebeurt er als je dit weiger? We namen geen gok en werkten mee.
Op het station aangekomen moesten we nogmaals door een beveiliging, en ja weer wilden ze overal foto's van maken.  Misschien een gek idee: een database aanmaken en daarmee vergelijken, ze hebben hier overal ontvangst ook in de woestijn.
Onze taxi was niet gemaakt voor grote tassen en lange mensen, achter de chauffeur zat een stalen frame, dit voor de bescherming van de chauffeur tegen passagiers. Ons hotel zit net buiten de stad. We zitten inmiddels ruim 140 meter onder zeeniveau.  Nee dat is geen typfoutje het is hier zo laag. Het hotel wordt streng beveiligd net zoals de rest van de stad.
Na binnenkomst wordt ons meloen en drinken aangeboden.
Onze kamer is ruim en heeft een airco, ons bed nog steeds hard maar zachter dan de afgelopen dagen.
Het ontbijt is simpel maar lekker, we hadden een auto met chauffeur gehuurd, aangezien de kosten laag waren voor de hele dag.
De eigenaar van het hotel had een aantal monumenten uitgezocht. Eerst naar de oude stad, daarna naar het watersysteem, bijde waren gebouwd voor het jaar 0. Best imposant om te zien, toen naar het museum van oudheden, de voornaamste reden was de airco.  Ja die was goed. We hadden gedurende de dag veel trappen moeten lopen, de klap die we verwachten kwam, Linda en ik kregen last van de hitte, gelukkig was het maar 42 graden en bewolkt.  Heel af en toe kwam de zon er doorheen, je was blij als hij weer achter een wolk zat. Tevens had ik pijn door de trappen die we moesten lopen, dan maar even vluchten in de airco op onze kamer.
In het restaurant van het hotel heerlijk gegeten.   Op tijd naar bed morgen weer een reisdag, de kortste van deze reis.

Conclusie
Tulufan wordt door reizigers vaak overgeslagen als verblijfplaats, wij zaten in een goed hotel, je om de attracties van de regio te zien een perfect vertrek punt. De dichtstbijzijnde grote stad is 200km verder waar veel mensen hun hotel nemen.  Best zonde van hun tijd.

1. Angelique:
    30 juni 2018
    Hebben jullie nou nog geen geld gevraagd voor alle foto's die ze van jullie hebben genomen!!! 🤣🤣