China

3 juli 2018 - Almaty, Kazachstan

We hebben deze reis de nadruk gelegd op China, zodoende ook veel steden aangedaan.  Sommige dingen zouden ons bijblijven. De steden kan je makkelijk herkennen, hoe meer wolkenkrabbers des te groter de stad. Des te meer kranen hoe meer nieuw bouw en een kleinere kans op mooie oude gebouwen.
Rochelen en spugen doen ze schijnbaar minder maar nog steeds regelmatig.  Net zoals voordringen, ze hebben altijd haast ook in het verkeer, openbaar vervoer en waarom? Denken ze dat de trein eerder weg gaat? Je heb een gereserveerde stoel, dat kan hem ook niet zijn. Computer game doen ze niet thuis maar in een soort internet winkels, hier staan moderne gaming systemen, het is hier iets wat je met je vrienden doe op 1 locatie.  Als je buiten Beijing kom zijn backpackers een attractie. Het land is schoner dan wij verwachten ook warmer. Je kan er lekker eten als je niet van vis hou. Sommige eetgewoontes moet je accepteren, noodles ben je zat naar een paar keer, maar wat ze hier naar binnen gooien met ontbijt.  Dan moet het gezond zijn. Weinig dikke Chinees tegenkomen. Wij zeggen dat sommige mensen koffie kunnen drinken, maar wat kunnen Chinese aan thee per dag drinken, als je dat omzet naar koffie dan slaap je een paar dagen niet.
Over de politieke situatie doe ik geen uitlatingen, Chinese vertellen ons dingen waar wij onze vraagtekens bij zetten. Is het een veilig en schoon land? Ja zeker wij lopen hier gewoon rond, je ben een attractie en daar maken ze graag foto's van, wordt je er gek van? De eerste dagen is het leuk , na 2 weken ben je het zat, na 3 weken zit je te denken wat ga ik doen als ik een Chinees tegenkomen in Europa. En wij zijn hier ruim 4 weken inclusief Vietnam.
Mocht iemand denken dat de Chinese ons op vele gebieden kopiëren, die maakt een denk fout! Zij lopen voor op ons en wij moeten hun misschien maar gaan kopiëren op gebied van mobiele telefonie en elektrische voertuigen. Het enige wat wij hopen dat we niet zo verslaafd worden aan onze mobiel als de Chinese.  Elke woning in de hongtong van Beijing  heeft glasvezel. De bekabeling is niet volgens onze eisen, maar ze hebben het.
Even naar de steden:
Beijing megalomane stad, ov perfect en is bekend met toeristen uit Europa.  Tip van ons zoek naar een hotel in de hongtong.
Xi-an binnen de stadsmuren geen ov nodig echter wel erg druk, grote eet straat in de moslim wijk, als je een sterke maag heb te proberen waard.
Aishanmen wat een natuur schoon. Je heb hier genoeg te doen om er een aantal dagen te blijven. Tip zoek een verblijf plaats binnen het natuur gebied, er mogen daar minder taxi's komen. Je kijk je ogen uit als je van de natuur hou, er zijn veel excursies te doen.
Kunming geen iedee gewoon groot, ons hotel was perfect heerlijk tot rust gekomen.
Chendo een verrassing een heerlijke stad, groot zoals elke stad, echter voelde anders aan rustiger.  Ook heeft het veel momenten te bieden en je kan er heerlijk winkelen.  Pas op met het eten! Dit gebied staat bekend om dat het eten hier standaard pittiger is dan de rest van China.
Langzou: waar wij zaten misten het sfeer, mocht je meer tijd hebben er zijn een aantal mooie monumenten.
Jiayuguann: mensen werken hier hard , het is voor Chinese begrippen een kleine stad. Je heb hier diverse attracties die de moeite waard zijn.  Na werktijd veranderd de stad: op elk plein zie je activiteiten zoals dansen, luchtkastelen, fonteinen die aan gaan.  Mocht je 2 dagen over hebben is het de moeite waard.
Turpan: veel te zien, je zit nog in de woestijn op een laag punt, ons hotel was voortreffelijk voor ons doel.
Urumgi: een moderne stad, wij misten de steden die we onderweg hebben aangedaan.  Er wordt hier veel gebouwd en verbouwd, je heb hier 1 heuvel die interessant is.

Ook wij hebben een top 3 gemaakt van steden.  De volgende is willekeurig aangezien elke stad wat had, in onze ogen wil je China zien ga dan naar de volgende steden: Chendo, Beijing, Aishanmen  (Guilin), natuurlijk kunnen we de lijst langer maken, maar dan is het geen top 3.

Toch even een paar puntjes van kritiek op sommige Chinese: waarom negeren ze een rookverbod? Als er een bordje staat met verboden te roken betekent dit niet dat je hem moet opsteken.  Gelukkig hebben ze van handhaving nog nooit gehoord.  Of te wel heb je astma dan ben je gewaarschuwd, wij komen te veel Chinese tegen die een verbod negeren, misschien kunnen ze op dit gebied nog iets van ons leren.
De provincie waar Urumgi en Turpan onder vallen lijkt meer op een politie staat, het probleem wat ik er mee heb is dat het verboden is om Deodorant en kleine scherpe materialen mee te nemen in het openbaar vervoer, al kan je aantonen dat de spullen door vele controles zijn heen gegaan ze nemen het in beslag.  Best vreemd reizen zonder deodorant.  Aangezien de kleine scherpe voorwerpen een schaar uit een goedgekeurd EHBO set was en een zakmes die nog geen 5 cm groot was( uitgeklapt),  bijde voorwerpen waren in Nederland gekocht en hebben daardoor al vele controles zonder problemen doorstaan. We hebben het hier niet over grote messen en zwaarden tuurlijk is de regel dan te begrijpen.

Treinen in China, zodra je door heb hoe het werkt is het een voortreffelijk systeem.  We willen iedereen wel het volgende adviseren:
Wees op tijd op de stations, soms zijn er diverse veiligheids controles & het boarden begint tussen de 30 minuten tot 15 minuten voor vertrek.
Om rustig en lekker te zitten zonder dat je veel wordt aangekeken moet je 1e klas reizen.
Bij de treinen begint met een G krijg je gratis drinken en een snack.
Voor de treinen begint met een K, de 1e klas is softsleaper, op sommige stations heb je een speciale wachtruimte, deze is gratis en je zit een stuk rustiger.

1. Angelique:
    3 juli 2018
    Jeetje luitjes wat maken jullie een fantastische reis. Jullie kijken je ogen uit volgens mij. Echt supergaaf. Nu weer onderweg richting NL. Hoe snel is de tijd voorbij gegaan zeg. Al 6 weken op jullie kindjes passen, wat zal dat wennen zijn als jullie weer thuiskomen. Niet meer elke avond die kant op. Aan de andere kant vinden die 2 monsters t vast weer fijn als jullie er weer zijn. En ik.....ik kan niet wachten om de foto's te zien en de verhalen te horen. Maak er nog een fijne week van. Dikke kus van mij