Urumgi

3 juli 2018 - Almaty, Kazachstan

De planning van het ontbijt ging niet helemaal zoals gepland, we konden iets later eten dan gepland, onze taxi stond op tijd klaar, dan maar snel eten. We hadden het gevoel dat onze chauffeur ook haast had en er geen controles waren. Half misselijk van de taxi rit kwamen we aan op het station, even uitvouwen uit de wagen en we konden weer. We moesten langer wachten dan onze rit was. Ach we waren op tijd, dubbele controle, en daar bleek het al dat het niet onze dag zou worden. Linda had mijn deodorant in haar tas en een zakmes, over de Deo moest ik me inhouden, een paar grappen gemaakt of ze hier geen Deo gebruiken, en dat ik had gemerkt dat in dit gedeelte van China een deodorant verbod was. Het zakmes ging ik om lachen, dat ding zit de hele reis in de tas, is China 2x ingegaan en 1x uit. En nu werd er moeilijk over gedaan? Misschien moesten ze iets vinden. De rit was kort 1 uur voordat we in urumgi waren. Onze gids legde het station uit, vanwege de grote hoeveelheid beveiliging is de loop route anders dan op de andere stations. Op naar het hotel, foutje bedankt, ons hotel staat op een ander gebouw, even simpel de 1e etage van het hotel is de 7e ten opzichte van begane grond.  Daarnaast staat het hele complexe op een heuvel, de 1e etage van het hotel is dan de 12e etage ten opzichte van de omliggende straten, ik hoop dat iemand mij nog kan volgen. Bij Linda duurde het ook even😊 we kregen een kamer op 6e etage van het hotel.  Dat kom neer op de 18e etage ten opzichte van de omliggende straten.  Leuk last hebben van hoogtevrees. Bijkomend nadeel, om het hotel te bereiken moest je een lange schans op lopen of via een winkelcentrum dat om 1900 dicht ging.
De schans is goed voor het afvallen en naar beneden rollen, niet zo goed als je een slechte knie heb.
We besloten maar contact op te nemen met Nederland, of ze konden helpen met het zoeken naar een ander hotel. Dit was geen probleem, je begint gewend te raken aan dit soort luxe. Na contact met hun agentschap in Xi-an was het geregeld , ook onze gids werd geïnformeerd. Taxi was zo geregeld en daar gingen de rugzakken. Nu een kamer op de 5e etage ten opzichte van de omliggende straten. Dat zijn er 13 minder en geen schans. Klein nadeel wat we er voor terug kregen was een lift die gemaakt was op het stres niveau van de Chinees. Wat gaat dat ding hard, binnen 30 seconden van deuren open op etage 1 naar deuren open op etage 15, de lift heeft ook nog bewogen tussen door.
Een heerlijk hotel, het lijkt er op dat de bedden per hotel weer zachter aan het worden zijn.
Eten in het hotel en even de buurt verkennen, wat een drukte. Veel winkels maar niks bijzonders.
Na een goede nachtrust ontbijten, blij dat ze Amerikaanse weken hebben.  Ze hebben iets wat op kaas lijkt.  Alleen wel jammer dat ze het niet bijvullen. Rustig aan doen, tassen afgeven bij de recente. De bekende heuvel in de stad was geen optie.  Dan maar naar een winkelcentrum en daar de buurt verkennen. De stad is te groot waardoor er niet 1 echt centrum is maar meerdere kleinere, een kleiner winkelcentrum voor Chinese begrippen! Daar van alles gedaan boodschappen voor de trein gehaald, goede koffie op. Even rusten in het hotel, ach wat kan er mis gaan met het eten in een 5 steren hotel? Wat niet! Verkeerde volgende, eten wat op de kaart staat is er eerst wel, dan weer niet om vervolgens wel op tafel gezet te worden, de rekening is er eerder dan het eten, sommige Chinese negeren het rookverbod, en een manager die liever weg loopt dan gasten aan te horen, moet wel bij gezegd worden dat de assistent manager van het hotel geen Engels spreekt  (vergeet niet het is een 5 steren hotel, met bordje aan de muur 1 van de beste hotels van de wereld). Het allerbelangrijkst het eten was heerlijk!

Conclusie
Urumgi is een grote stad , zo voelt het ook aan. Het is een logische stop op de zijderoute, wij zouden deze overslaan en naar een kleinere stad in de omgeving gaan.