Langzou

27 juni 2018 - Jiayuguan Shi, China

Het was een korte stukje met de taxi naar het station, als je voorbij de eerste controle ben op het station , heb je geen last van taxichauffeurs die je een rit aanbieden.  Je heb hier nog diverse winkels en ja heel veel noodles.  Daarna de tassen door een scan en ke wordt gefouilleerd, niet zoals bij ons dat een vrouw wordt gefouilleerd door een vrouw.  Hier werkt het anders, eerst door metaaldetector.  Daarna op een opstapje staan en gecontroleerd worden met hand scanner, bij twijfel gefouilleerd worden, dit kan een man als een vrouw zijn. Eigenlijk moet het een stom gezicht zijn: een (meestal kleinere Chinees) die een Nederlander moet controleren van 2 meter terwijl hij op een verhoging staat. Na deze controles hebben we de tassen weer op kunnen doen. We zagen een speciale wachtruimte voor mensen die softsleeper kaartjes hadden, maar eerst weer een kaart controle.  Het verschil tussen de wachtruimtes is aanzienlijk: de softsleeper ruimtes is voorzien van sofa's, losse tv's en een kleine rookruimte met harde stoelen. De normale wachtruimte is een hal vol met stalen stoelen, geen tv's en een hokje waar je kan staan om te roken, en heb je wel eens met een hal vol mensen wc's gedeeld? Daar wordt je niet vrolijk van! Bij de softsleeper ruimte werden de wc's elke 30 minuten schoon gemaakt. Op dit station waren de wachtruimte standaard groter aangezien ze er maar 4 hebben. Een nachttrein zou ons brengen naar lanzhou, we hadden de boven bedden, normaal gesproken onze eerste keuze, hier heb je geen ladder maar een hoge trede, om pijn te voorkomen aan 1 van onze medereizigers gevraagd te wisselen, even zoeken naar een tolk en het was geregeld.  Kort na vertrek reden we over een brug, we zagen dat bijde overs waren verlicht door led strips, zelfs de andere bruggen waren verlicht.  Een mooi gezicht alleen jammer dat het te snel ging . We hebben geen foto's kunnen maken en we weten ook niet hoe het plaatsje heet.
De airco van de wagon stond op Chinese stad, 25 graden, voor ons iets te warm voor ons.bij aankomst stond obze gids stond al op ons te wachten, voor ons gevoel kreeg hij wat woorden met taxichauffeurs.  We waren blij dat hij bij ons was, andere reizigers werden constant benaderd of ze een taxi willen hebben.  Er stond er al 1 klaar, even proppen met de tassen, maar alles paste.  Het was een kort stukje, voor het hotel stond beveiliging. Na inchecken werden we naar een ander gebouw gebracht. Dankzij de gids was alles zo geregeld.  De volgende ochtend zouden we vroeg gaan reizen, daarom werd er geregeld dat we het ontbijt bij aankomst konden gebruiken.  Even opfrissen en wat los lopen, we kwamen langs een luxe 5 steren hotel.  We werden gek van de mensen die naar ons aan het kijken waren, en besloten om naar binnen te gaan voor een koffie en een cappuccino.
Wat je van dit soort hotels kan verwachten het drinken was duur maar ook goed.  Vervolgens zijn we doorgelopen. Het enige interessante wat we tegen kwamen was een winkelcentrum. Na wat rondlopen besloten we daar te gaan eten, dit keer een pizza. Nog even een keer goed kijken in de mall en terug lopen naar het hotel. Aangezien dit een groot complex was gingen we alles bekijken, helaas was het zwembad afgezet, het restaurant had alleen een Chinese kaart waar niks in het Engels op stond. Dan maar wat rusten om eind van de middag een restaurant te zoeken.  We wilden ons zelf trakteren, even kijken bij het 5 steren hotel.  De keuze was simpel: groot buffet of van de kaart, even gekeken wat op de kaart stond.  Linda werd direct vrolijk: Wiener Schnitzel stond op de kaart. Ach ik zie altijd wel iets lekkers.
Tijdens het eten ons zitten verbazen wat een herrie een Chinees kan maken.  En eten dat ze doen, dit terwijl ze dun blijven. Na het eten terug naar de kamer.

Conclusie:
Lanzhou is een moderne stad, schoon. Toeristen uit Europa komen hier zelden.  In het gedeelte waar wij zaten misten het sfeer.

1. Paula Grune:
    27 juni 2018