Kunming

22 juni 2018 - Kunming Shi, China

Onze taxi had er zin in, een Nissan patrol werkt goed bij scooters en andere verkeersdeelnemers.  Iedereen toetert en veel seinen met groot licht. Maar je heb geen iedee wie er nu eigenlijk toeter.
In 60 minuten waren we op het station, uurtje wachten tot vertrek.
En jawel de tijden van de grenzen waren waardeloos.  De grens van Vietnam om 0100 , trein uit, tas door scanner, paspoort controle en weer de trein in, 10 minuten werk voor ons. Om 0250 gingen we rijden voor 40 minuten en weer de volgende grens.  Nu moesten we ook formulier invullen, of te wel binnen 15 minuten weer in de trein. En de klok een uur naar voren zetten.  Voordat we konden gaan slapen omdat de trein ging rijden was het na 0600 ( China tijd), de trein komt om 1005 aan in nanningen.  Dus een korte nacht.  Even vluchten naar een airco en weer inchecken voor de trein dachten we. We hadden de kaartjes niet goed gecontroleerd, ze waren voor een dag eerder, dit kan gebeuren. Na contact met het reisbureau in Nederland was alles snel opgelost, dit bewijst voor ons dat je niet met een grote reisorganisatie hoef te zijn om klanten te helpen. Aangezien deze reis voor elke organisatie complex had geweest is het nog steeds knap dat zij het aandurven.  We namen een trein later maar wel 1e klas.
De route was mooi, de tunnels zijn lang, na een tunnel NIET naar beneden kijken als je hoogtevrees heb. Maar wel genoten van de route.
De taxi stond klaar, als je denkt dat je er bent, vergeet het maar. Constant een nieuw gedeelte van de stad.  En ons hotel zit net buiten de stad.  Voor mensen die regelmatig reizen en gebruik maken van hotels we zit te in een Intercontinental resorts.  Je weet alles is duur maar ook erg goed geregeld.
Eindelijk een zacht bed. Wat knap je daar van op! Eten is duur maar ook goed. Even bijkomen, je heb hier genoeg te doen.  Een mooie tuin, zwembad, fitness, winkels, ect.
Na een goede nachtrust besloten om niet veel te doen.  Wat uitlopen in de omgeving en proberen om niet te verdwalen in het hotel.  Ja zo groot is het. Zonder kaart verdwaal je hier.
We hadden hoefde pas om 1400 uit te checken.  Tijd voor een goede lunch en ontspannen in de lobby.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl