Naar Irkoetsk

31 mei 2018 - Irkoetsk, Rusland

Op het moment dat ik dit schrijf zitten we al 60 uur in de trein naar onze volgende stop Irkoetsk.  We werden netjes op tijd op het station afgezet.  Voor mensen die meer van deze route weten we reizen met trein nummer 2.
Vertrek was om 2345. Nieuwe trein nieuw bed deze voor 4 nachten. We kregen een kaart met alles wat bij de conducteur te koop is en de prijzen. Deze vielen mee vergeleken met Nederland. Als je wakker wordt ga je uit je tas leven en je je vult bij bij de conducteur.

Je mag niet roken in deze trein dit mag enkel op de stations. Wij reizen 1e klas. Je heb dus een privé coupe.  Wel lekker rustig.  De eerste avond maaltijd krijg je. Dit zit in je kaartje.  Net zoals de trein naar Moskou ga je leven op de tussenstops, mag ik even ketting roker spelen en je kan even normaal bewegen😎(lopen zonder dat je moet corrigeren voor de trein bewegingen).
Je uitzicht is afwisselend soms uren door bossen, dan weer heuvelachtig gebied en soms een dorpje.
De restauratie wagen is niet altijd open. De openingstijden zijn tov de locale tijd, wat is hier bijzonder aan? Niks, echter de rest van de trein werkt met Moskou tijd inclusief de klokken op het station, kortom goed voor het hoofdrekenen. Ja je kan voor 30 euro per persoon per dag leven in de restauratie wagen, je kan veel besparen als je dingen van thuis meeneem of op het station koop.
Bij ons zitten er voornamelijk Russen die niet Engels spreken, hierdoor ben je op je zelf aangelegd om de tijd door te komen.
Je kijk wat tv (3 films die herhaald worden in het Russisch) je kijk buiten, lees een boek of je schrijf een aantekening in je telefoon, kost meer tijd dan op je pc, ach tijd genoeg 😎.
Krijg je last van verveling en het denken aan thuis? Ja zeker wel. We raden iedereen het aan om deze reis te doen. Onthaasten is zeker van toepassing.  Geen internet helemaal niks.
Waarom de naam van dit stukje tekst? Wij zijn al 10 jaar samen en ruim 7 getrouwd. Aangezien je zo op elkaars lip zit leer je met elkaar omgaan, bij ons gaat het goed maar we kunnen ons voorstellen dat een minder stabiele relatie scheuren kan vertonen.

We kregen een sms van ons reisbureau, de trein vanaf Xi-an komt te vervallen.  Er is een alternatief met meerdere keren overstappen. Het heeft voor de data geen invloed wel voor de tijd. De kaartjes waren al omgegooid en leggen in het hotel. Tevens komt een trein veel eerder aan. Er is geregeld dat we eerder worden opgehaald en in hotel kunnen. Dit soort dingen kunnen gebeuren.  Het bevalt ons dat we een gerenommeerd reisbureau in handen hebben genomen die bekend is met dit soort reizen.

Ik was klaar met het schrijven van het bovenstaande en besloten om te gaan eten.  Ik de restauratie wagen komen we een paar backpackers tegen uit New Zeeland.  Zij deden transsiberie met een aantal stops. Tijdens een goed gesprek zitten we met z'n alle om ons heen te kijken en zien we een koe staan die voor de ingang van een supermarkt staat. Het was zo stom gezicht. Helaas hadden we geen telefoon of camera bij ons.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Tante Corrie:
    2 juni 2018
    wij reisden met trein 10 en ook om 23.45 uit moskou
  2. Angelique:
    3 juni 2018
    Fijn te lezen dat jullie een goede reis hebben. Hier is alles oke. Ook met de 🐱🐱 gaat t goed. Maak er nog een mooie reis van. Dikke kus💋