Mongolië part 1

4 juni 2018

We hadden geluk de ontbijt zaal ging 15 minuten eerder open vanwege een grote groep toeristen.  Hierdoor konden we iets rustiger eten.  Toen we klaar waren stond onze taxi te wachten om ons naar het station te brengen.  Ze hadden een groepskaart geregeld.  We zouden samen met 2 andere reizigers gaan reizen. Zij hadden een complete coupe gekocht voor zichzelf.  Wij dachten dat ook te hebben, echter we moesten officieel de coupe delen.  En ja hoor onze horloge konden weer terug om Moskou tijd.

Na het vertrek gaat de trein direct klimmen en we gaan door een mooi gebied om uiteindelijk bij het Baikan meer uit te komen.  Wat een immens groot meer. Na ruim 2 uur om het meer te reiden gaan we richting Ulan-Ude. De langere stop was heerlijk om op me gemak te bewegen en te roken.

Zoals voor ons gewoon was geworden vertrok de trein op tijd. Er was een gezin ingestapt met 4 kinderen en 2 volwassenen.  Deze moesten verdeeld worden over 2 coupés, wij waren in de veronderstelling dat we een privé coupe hadden.  Dit bracht wat lichte wrijving met zich mee.  De tussen komst van een andere reiziger  gaf duidelijkheid. Wat er op ons kaartje stond. Gelukkig was er een coupe leeg. Het gezin kreeg deze en wij behielden de onze. De restauratie wagen die gekoppeld was konden we niet in, de deuren waren aan 2 kanten geblokkeerd. Ons avond eten bestond uit eten wat we uit Nederland hadden meegenomen.

Rond half 10 werd het tijd voor de grens, net daar voor mocht we nog kort de trein uit om te luchten. Achter af bleek het voor het laatst. De grens overgang duurde 2 uur om vervolgens 1 uur te reiden en toen weer een grens die 2 uur duurde.

Na een korte nacht komen we aan in Ulanbataar. Onze gids stond al op ons te wachten we gingen met 6 reizigers in een busje .  We hebben de 2 nieuwe reizigers  bij hun hotel afgezet. Daarna was het ruim een uur reiden om bij de gertenten te komen. Hier waren al 4 andere reizigers, 2 van hun gingen weer verder. Een vader en dochter bleven nog een dag op het kamp. Nadat we de tassen in de tent hadden gezet was het tijd voor het ontbijt, dit was simpel maar erg goed. Tijdens de rit naar het kamp hoorde we dat het grote beeld van Khaan op 40 km van ons vandaan was. Wij besloten mee te gaan met de excursie. Wat een indrukwekkend beeld, diverse schoolkinderen bezochten ook het beeld, dit in combinatie met 4 Nederlanders geeft het leuke beelden. De kinderen wisten niet wat ze zagen. Een blonde vrouw met lang haar, een iets te zware man van 2 meter, een andere man van 1.85 met petje en een andere blonde vrouw met kort haar.

Net voor de lunch waren we terug. Na de maaltijd ging bijna iedereen lopen naar een berg. Ik had besloten om te gaan paardrijden. Toen het paard bij ons kamp was aangekomen en ik probeerde op te stijgen had me knie er geen zin meer in. Linda lief aangekeken en zij is gaan rijden, rijden is een groot woord, op een rustig paard gaan zitten wat achter een ander paard aanloopt is een betere omschrijving.
In de avond samen met onze reisgenoten genoten van een maaltijd en het bijbehorende bier en vele goede gesprekken.

1. Tante Corrie:
    4 juni 2018
    wij hebben ook daar paard gereden, maar mijn paard ging in galop er vandoor van ome dick niet die heeft rustig gereden