Aishanmen

13 juni 2018 - Quảng An, Vietnam

Auw dit was de eerste echte vroege ochtend.  In Nederland moesten nog vele naar bed, maar bij ons ging de wekker. 04.30 locale tijd. Dat is 22.30 in Nederland.
Bij het uitchecken een kleine uitdaging met on ontbijt pakket.  Maar alles kwam goed. Onze chauffeur was netjes op tijd.  Er waren geen files, we waren na ruim 30 minuten op het station.
Ik heb aan Linda moeten vragen of we wel echt met de trein gingen.  Dit was een vliegveld voor ons gevoel, zo groot en de beveiliging zou niet misstaan.
15 minuten voor vertrek mag je boarden. Op het perron wisten we het pas redelijk zeker.  We gaan wel vliegen maar niet de hoogte in. Laag vliegen met 300+. Echter we hadden 1e klas.  Dus 4 stoelen per rij, en genoeg beenruimte dat ik zelfs goed kon zitten.
Het begint gewoon te worden maar het blijft vreemd, de trein accelereert naar de 300+, al komt het een station tegen waar hij niet stopt dan rijdt hij gewoon met 300+ voorbij.  Steden zie je in de verte al aankomen, vanwege de grote hoeveelheid wolkenkrabbers die af zijn, hele complexe bij elkaar en de grote hoeveelheid wolkenkrabbers die in aanbouw zijn.
Een paar uur voordat we in guilin aankomen veranderd het landschap in rijstvelden en heuvels.
We komen aan op het station en we worden gek van de oude vrouwen die ons taxi's aanbieden.  Onze chauffeur was iets te laat vanwege files.
Wij dachten dat we een klein stukje moesten , het was voor ons immers al lang etenstijd geweest.  Wat zaten we er naast, het was nog 2 uur rijden voordat we in het hotel aankwamen.  We zitten in de middel of no where. Maar wat een uitzicht.  De krekels hoor je en de muggen houden van je.

Dag 1
Even een elektrice scooter gehuurd, wat de omgeving te verkennen.
Wat een omgeving, het is voor ons moeilijk te omschrijven wat er allemaal te zien is. Gelukkig hebben we de foto's.
Even naar de stad.  We werden gek! Hier is het simpel de wet van de sterkste en wie heeft er het meeste lef. En vergeet de claxon niet.  Te gebruiken wanneer je maar wil.
De menukaart van het hotel is leuk, Nederlandse gerechten: stampot, patatje oorlog, tostie, ect. De niet Nederlanders vinden het vreemd, een jongetje van 10 zat oma's patat te eten en vond het maar vreemde patat maar wel lekker.
Voor de groep Chinese die kwam hadden ze een losse menukaart.  Ze snapten niks van de Hollandse gerechten.
Voor ons een genot om wat Nederlandse gerechten te eten.  En te praten met de Nederlanders die speciaal naar hier komen.

Dag 2
We kunnen kiezen gaan we voor een rijst of voor een thee excursie, de rijst was 3 uur rijden enkele reis.  De thee 30 minuten. Het werd dus thee, met fe taxi gingen we het gebergte in, alleen ze hebben hier niet overal een vangrail.
En dat met de rikstijl van hier.
Bik aankomst kregen wij een mandje om voor eigen gebruik te plukken en een bijbehorende hoofddeksel. Na een uur rondlopen en wat geplukt te hebben kregen we een uitleg over de thee, en we gingen proeven.  Een leuke ervaring voor iemand die veel koffie drinkt.
De terug rit ging voorspoedig alleen door de strenge controle kwam onze chauffeur niet, er mogen maar een beperkt aantal taxi's het gebied in rond het hotel, gedurende de dag. Een wissel naar een speciaal busje was noodzakelijk.
Een tosti als lunch en een duik in het zwembad.
Na het dinner werden we opgehaald om naar de lichtshow te gaan.  Deze draait al 14 jaar 2x per dag en 7 dagen per week, is geregisseerd door een top choreograaf uit China die diverse grote shows op z'n naam heeft. We verstaan van het zingen niks maar de rest was perfect.  Wat een show!
Bij terug komst raakte we aan de praat met stel uit Frankrijk.  Zij was al 3 maanden aan het reizen en hij 1 maand. Er werd gevraagd of we meededen met een fles reistwijn.  Smaakte goed ook het laatste slokje om 0030.