Xi-an

10 juni 2018 - Xi'an, China

Een reisdag, dus weer een vroege wekker. We zouden om 0730 worden opgehaald en naar het station gebracht worden.  We waren benieuwd hoe het zou gaan. We hoorden van het hotel en van andere reizigers dat niet alle taxichauffeurs graag de hongtong in willen.  Smalle straatjes met veel verkeer dus een grote kans op schade. Onze gids was zoals gewoonlijk iets te vroeg. Aangezien je een kaartje moet hebben om op het station te komen ging ze niet mee, maar gaf ons goede uitleg.  Deze taxichauffeur reed erg netjes dwars door een ochtend spits. Wij hebben veel stations in de loop van de jaren gezien, maar dit was wel de overtreffende trap. Wat een hoeveelheid mensen. Na de diverse controles ben je in de wachtruimte, het voormaat past goed bij het station.  En dan te bedenken dat er meer dan 10 van deze ruimtes zijn. Instappen gaat netjes even een kaart controle en het perron op. De stoelen in de trein zijn zo gedraaid dat je altijd vooruit zit. Er staan 5 stoelen per rij, de trein rijdt rustig. Hele stukken over de 300km/h.
We hoefte maar 6 uur.
Het station is aan de noordkant van de stad, dit betekent een uur rijden voordat we in het hotel aankwamen.  Het is gelegen aan de doorgaande weg door de stad , maar wel binnen de stadsmuren. We vroegen een kamer op een lagere etage.  De 6e was de laagste die ze hadden.  De etages daaronder waren gereserveerd voor cafe/restaurant, meetingrooms en fitness  ( 5 apparaten). En de 4e etage bestaat niet.
De bedden zijn hard net zoals in de ger tenten. Voor de rest een echt ramada hotel.
Even wat los lopen een kleine snack bij kfc,  alles is hier met eten groot en pittig.

1e dag:
De stadsmuur is iets wat je gezien moet hebben.  Onderweg zijn we veel aangekeken en foto's gemaakt, zelfs nog meer dan in Beijing. Door de warmte 40 graden regelmatig een bakkie doen in airco's.
De muur is indrukwekkend en geen schaduw.
Op de terugweg in vele shoppingcenter geweest, de prijzen zijn hier niet veel lager dan in Nederland.  De grote merken zoals: Karel lagerveld, Boss, TH hebben hier diverse winkels het zal dus wel goed gaan met de economie. Even rusten op de kamer in de airco, in de avond uiteten en door de moslim straat. Veel kraampjes met eten, wij durfden het niet aan om daar te eten, we gingen voor veilig.
Boodschappen gedaan aangezien we een vrijdag een vroeg vertrek hebben.

Dag 2:
De toerist uitgehangen, een excursies geboekt naar het terra cotta leger, een bijbehorende fabriek en  restauratie fabriek.
We werden netjes op tijd opgehaald. Rally reiden was geen optie, de bus kon dat niet aan. Tevens was de chauffeur te verliefd op z'n rempedaal. Als het kon raakte hij deze maar al te graag aan. Op deze reis al een aantal bestuurders gehad die allemaal professioneel chauffeur zijn, nu vraag ik me af wat moet je doen om dat te worden.  Je naam goed op een formulier kunnen schrijven?
Na het inladen van nog een paar toeristen gingen we een uur rijden naar de eerste stop.  In eerste instantie wel grappig om iemand na elke zin ja te horen zeggen en hier is alles very very.. Na 1 uur met herhalingen is de vraag of het nog leuk is, deze gids hield het bovenstaande de hele dag vol. Ze deed op de plekken waar nodig een goede uitleg, alleen daar tussen was het net een hoge snelheidstrein, ze liep zo snel dat ze vergat de groep in de gaten te houden.
De eerste museum was leuk om te zien.  De 2e was 10 minuten uitleg en 60 min sales. Daarna even lunchen en naar het hoogtepunt. De gids vertelde dat ze 100.000 bezoekers per dag hadden.  Ik durf niks te zeggen maar het waren er wel erg veel mensen.
Het valt ons op dat het te commerciële wordt uitgebuit.  Best jammer, het is bijzonder genoeg om er heen te gaan en door het financieel uitbuiten heen te kijken.
Na een paar uur weer terug in de bus.  Naar de stad.
Ik begrijp dat mensen het handig vinden om alles met georganiseerde excursies te doen.  Ik denk dat wij constant een afweging maken wat wij willen doen.
Het was tijd om te eten en vroeg naar bed.