Vietnam deel 1

16 juni 2018 - Quảng An, Vietnam

Wat hebben we verkeerd gedaan? Reis dag dus om 06.00 opstaan. Tas inpakken en snel eten, We werden met een taxi naar de poort van het reservaat gebracht waar we van taxi wisselden.  Nu 90 minuten zitten naar Guilin.  Dit uitzicht vermoed nooit, links en rechts kijken en genieten van dit stukje China. We hadden 2e klas kaartjes, dus 5 op een rij. Gelukkig maar voor 2 1/2 uur. Een overstap in nanningen van 5 uur. Je ging kapot van de hitte en de luchtvochtigheid, toen niet realiseren dat dit het begin was. De nachttrein In, op de grens de trein uit met je tassen, paspoort controle en je tassen door een scan. Uurtje wachten voordat we gingen rijden, en dan nog een keer het zelfde verhaal.
Klok een uur terug zetten we zijn in Vietnam. De trein stopt een stuk buiten de stad nu vanwege het verschil in spoorbreedte.
We verblijven in een homestay, van een Nederlandse eigenaar.
Ze hebben een hond een Duitse herder, wat een schat. Ook hebben ze dieren die op een hond lijken maar volgens mij te klein zijn en geen vacht hebben.
Onderweg naar onze verblijfplaats zagen we al dat het druk was. Maar eerst een bakkie filter koffie en een ontbijt het was nog vroeg😊. Even uitlopen, correctie uitzweten is een betere uitleg.  Wat een drukte, in tegenstelling tot China zijn de scooters hier op brandstof. En verkeersregels, wat is dat? De wet van de sterkste of plat uitgedrukt: wie heeft de grootste ballen, sorry vrouwen wist geen andere uitdrukking die de situatie goed uitleg. Niet bang zijn niet om je heen kijken en vooral niet denken.  Gewoon oversteken en het overige verkeer ontwijken. Na een paar uur lopen waren we de hitte zat, namen een lunch en gingen terug naar onze homestay. We werden opgewacht door onze 4 voeter.
Uitrusten onder de airco was een genot.  Je merkte niet hoe hard het bed was.
Na iets te lang rusten zijn we de stad in gelopen, de temperatuur was wat lager alleen de luchtvochtigheid niet. Na wat rondkijken hadden we echt trek, we zagen een stoom restaurant.  Wat heerlijk was dat.
We waren weer terug in de homestay, kregen een biertje aangeboden.  Daar zeg ik nooit nee tegen. Een goed gesprek gehad met de eigenaar, hij is ook zelfstandig reisbureau en agent van het bureau waar wij mee reizen. Woont al ruim 15 jaar in Hanoi.

We hebben een paar uur geslapen. De vrouw des huizes had een ontbijt voor ons klaar gezet met heerlijke koffie. We gingen het proberen om met het OV de stad te bereiken.
Voor 70 cent zaten we in de stad. Na wat rondlopen kwamen we het restaurant tegen waar we de vorige dag hadden gegeten. Een bakkie er in en op jacht naar een hop-on hop-off bus. Heerlijk die airco in de bus, een aantal mooie monumenten gezien, deze wil ik nog gaan bezoeken. Tussenstop bij een pizza zaak, moet een goede zaak zijn, hij was groot en zat bijna helemaal vol met mensen die aan het eten waren.
Een rondje gelopen en besloten om een volledige ronde te gaan doen met de bus, de temperatuur zat zond de 40 graden in de schaduw en de luchtvochtigheid was hoog.
Zodra we terug zijn hebben wij geen zin meer in een sauna.
Nog even op jacht naar souvenirs En door de winkelstraat.  Wat verkopen ze hier veel kleding en vaak het zelfde.
Op het einde zat het restaurant van gisteren.  Hier weer heerlijk gegeten nu met andere gerechten. Bij het busstation was het zoek de bus en gok op de goede richting.  We hadden naar het casino moeten gaan. Even langs de bouwwerkzaamheden terug naar de slaapplaats. Biertje & sap en naar bed. Volgende ochtend om 0700 ontbijt.
Puppy was vrolijk om iemand te zien en ga een goede maaltijd was het tijd voor vertrek.