Chengdu

24 juni 2018 - Chengdu, China

De conciërge van het hotel had moeite met onze tassen.  We besloten hem te laten zien dat het makkelijker kan. Onze taxi reed dwars door de avondspits, ons in eerste ogen een vreemde route, we waren vergeten dat de stations van de hogesnelheidstrein een andere kant van de stad zijn tov. De stations van de nachttreinen. De laatste boodschappen gedaan op het station, en tijd om in te stappen, de trein was makkelijk geconfigureerd de eerste 8 wagons waren hardslapper, vergelijkbaar met de de treinen in Rusland, 1 lange ruimte met bedden zonder deuren. 1 wagon softslaper die hadden wij, voor Europa een normale nachttrein. 1 restauratie wagon, alle kaarten in het Chinees. 8 wagons met stoelen.  De trein zat goed vol, in China rijden veel nachttreinen, er zijn diverse treinen tussen de grote steden. Dat laatste hebben ze er hier veel van, tevens is het goedkoop.
Airco had er geen zin in het wordt een nachtje zweten, een meid die bij ons in  de coupe zat was zo vriendelijk te helpen met ons avond eten, we hadden hulp nodig met vertalen, we hadden rijst gekocht en dat verwarmde je op een vreemde manier: je haalt alles uit de verpakking , haal het plastic van het  bakje met rijst. Plaats een speciaal zakje onderin de grote verpakkingen, doe water over het eerder geplaatste zakje en plaats het bakje met rijst er op, sluit alles af met de deksel en zet dit op het zakje met vlees. Pas op het is nu erg warm want je krijg stoom. Het eten was lekker maar of we dit vaker doen?
We hebben door de hitte weinig geslapen, ontbijt was oploskoffie met broodjes, lunch was noodles. Chengdu is ook een grote stad elke keer denk je we komen aan bij het station, en de trein rijdt rustig verder.  Zover wij gezien hebben zijn we geen rondjes rond de stad wezen rijden. De taxi rit was kort, geen 20 minuten. Wat heeft Linda nu uitgezocht samen met het internet en het reisbureau?
We zitten in een boeda gedeelte van de stad.  Dit is een leuk gedeelte! Rust om ons heen veel leuke kleine winkels, een boeda klooster. Hotel voorzien van een SPA, genoten van een heerlijke massage, 1 van de beste in jaren.
De winkels in de buurt hebben helaas voornamelijk spullen die te groot zijn voor onze tassen  ( stenen boeda beeld ,  geweven schilderij van 30x30 cm, thee service, ect). We zijn na aankomst even de buurt gaan verkennen, even wat boodschappen doen bij walmarkt  ( de Chinese versie) en na wat thee besloten om bij de monniken te gaan eten.  Je kreeg hotpot maar geen vlees, hotpot is een soort fondue, je kook je eten in een potje met kruiden, je kon pakken wat je maar wilde.
We besloten om naar het grote boeddha beeld te gaan, pandaberen kunnen we ook in Rhenen  zien. We dachten dat het een uur rijden was, ja vanaf de buitenste ring, voor ons was het een uur rijden voordat we bij de buitenste ring waren. Onderweg een korte stop, onze chauffeur had Rode stier nodig ( ons Chinese is te slecht om te lezen of het uit salzburg komt, dit staat wel op de blikjes binnen Europa)
Na aankomst besloten we de boot te pakken, we hadden gehoord dat het anders een klim was, de boot gaat elke 10 minuten.  Maximaal 30 man op een boot.
Stukje varen en je kan het beeld zien, wat een boeda beeld zo groot. Ook zagen we de afdaling en de klim daarna, zelfs met maximaal pijnstillers had me knie dat nooit gered.  De boottocht duurde 30 minuten in totaal.  En dat na ruim 2 uur rijden.  Het was de moeite waard! Even kijken naar souvenirs, ja wel de pandabeer, geen boeda.
Op de terugweg even gestopt voor koffie en broodjes.  En weer door.
Net voor de ring van Chengdu liep de motor temperatuur hard op, na een korte stop en het bijvullen van wat koelvloeistof proberen we verder te gaan, na een paar minuten ging onze chauffeur bellen maar reed door.  Op de binnen  ring stopte hij bij een andere auto, we moesten overstappen, de chauffeur zij diverse keren sorry, hier kon hij niks aan doen.  De motor was oververhit.
We werden netjes terug gedacht naar ons hotel.  Was tijd om nog wat te zoeken naar souvenirs, helaas hebben we niks gevonden.
Lin had een mooi restaurant gevonden bij het hotel, ja hoor hotpot maar nu met vlees! Je had geen buffet met eten, maar je zet een vinkje bij het gene je wil. Dit vond ik heerlijk! Aan de binnenkant zat een pittig gedeelte, als je er aan rook branden je neusgaten al schoon.
Voor de rest heerlijk gegeten! Fruit als dessert.
Laatste dag hier, we zagen op tripadviser dat je hier een leuke winkel straat had, even mis gelopen en besloten de bus te pakken.  Ja winkels hebben ze hier genoeg, leuke kleding als je maat kleiner is dan Chinese maat xl. Alle merken en nep merken aanwezig.  Een gemiddelde winkelcentrum heeft 9 etage's, en de buurman is net zo groot met andere spullen. Tussendoor een mooie kerk en meer winkels. In de middag terug naar het hotel en nog wat boodschappen voor de trein.
Eten hebben we in het hotel gedaan.  Lin besteld soep, er werd gezegd hij is groot, dat was niks verkeerd aan gezegd, sommige mensen wassen zich in een bak die kleiner is dan de soep kom van Lin.

Conclusie
Chengdu is een stad waar je weinig Europese toeristen ziet, best jammer deze stad heeft veel te bieden binnen de stadsgrenzen en daarbuiten.  Het is hier niet alleen hoogbouw maar ook laagbouw, wij zijn aangenaamd verrast, en raden mensen aan om eens van de standaard steden af te wijken en naar Chengdu  te gaan.

1. Tante Corrie:
    25 juni 2018
    wat zien jullie veel. Ik blijf en oom Dick ook steeds genieten van jullie verhalen .