Beijing

7 juni 2018 - Peking, China

De trein kwam op tijd aan op het oudste station van de stad. De gids was er, onze groep werd gesplitst.  De vader en dochter zaten in de buitenkant van de binnenstad.  Wij zaten in de centraal in de binnenstad  (hangton, de gebouwen mogen hier maar 3 etage's tov de straatkant hoog zijn, je kan wel omlaag) onze gids kon het hotel ook niet, zij maakte van de gelegenheid gebruik om het te verkennen.
Hoe moeten we het omschrijven:
Een botique hotel, We hebben overal airco, best handig bij 35. Ze doen diverse activiteiten zoals dumplings maken, shadow art voor kinderen en volwassenen, Tai chi.
Het eten is basis maar voldoende.
De kamers modern ingericht en een heerlijk bed met een fantastische douche.
In onze ogen een echte aanrader voor mensen die de stad van een andere kant willen zien.
Na een lange dag was het tijd om het meer te verkennen.  Dit zit op 5 minuten lopen van het hotel.  Er zijn weinig toeristen, maar de sfeer is goed.

De 1e volledige dag:
Ook wij wilden het plein der hemelse vrede zien, in combinatie met de verboden stad een leuke dag. Eigenlijk een verplichting als je in de stad ben. In de avond een voorstelling van de shadow art gekeken.

Dag 2:
We gaan naar de muur, via een paar sms'jes geregeld dat we samen met onze oude reisgenoten dit konden doen.  Wel jammer dat zij het al wisten voordat wij ze konden verrassen.
Na een uur rijden kwamen we aan, in een gedeelte wat minder toeristische is. Als dit minder toeristische is dan ben ik benieuwd hoe toeristische er uit ziet.
En ja hoor me knie had er geen zin meer in.  Een los kaartje voor Linda gekocht om met de kabelbaan te gaan, zelf gaan genieten van een bak koffie en de mensen in de omgeving. Als we alleen moeten omschrijven wat je voorbij ziet komen wat de muur op gaat ben je nog uren bezig.
Na het kopen van een paar souvenirs en het bijbehorende afdingen zijn we terug gegaan naar de stad, onze chauffeur deed mee aan een rally, althans zo was zijn rijstijl.
We namen vader en dochter mee naar het gebied van ons hotel en namen een late lunch, we hebben onze gasten het meer laten zien.  Dit gebied is anders dan waar hun zitten.
We sloten de dag af me een dinner.  Toen kwam een uitdaging, naar hun hotel om ze af te zetten en weer terug.  Dat eerste ging snel binnen een uur waren we er. Toen het moeilijke, afscheid nemen van hun. Wat is dat klote, deze mensen waren speciaal voor ons geworden, en gaan ze zeker missen!
Wij mochten even met de metro om naar ons hotel te gaan, en hopen dat zij morgen een goede en veilige vlucht terug naar Nederland hebben.

Dag 3
Naar het olympisch dorp, vanwege de hitte 40 graden.  Zochten we een tour, de mensen die dienst hadden sprake slecht Engels.  Na wat rondlopen en een bak koffie besloten we maar naar een shoppingcenter te gaan. Zoals alles was deze groot, ruim 10 etage. Niks te vinden wat wij zochten.  Dan maar even bij het meer, daar hadden we meer geluk. Onze vriend de airco op gezocht om later te gaan eten in het hotel onder het genot van een tai chi voorstelling.  Vroeg naar bed morgen weer een reisdag naar Xi-an.

Beijing is zo groot dat als je een week in deze stad ben nog niet alles heb gezien. Het was voor ons de eerste indruk van China.
We hebben wel wat geleerd: 2 blonde vrouwen en een man van 2 meter dat je genoeg aandacht krijgt van de Chinezen en dat er veel foto's van je worden genomen of je dat nou wil of niet.

1. Angelique:
    9 juni 2018
    Jullie hebben toch wel geld gevraagd voor de foto's die ze van jullie namen he!!